Τρίτη 29 Ιουλίου 2014

Η ΕΚΘΕΣΗ-ΚΑΤΑΠΕΛΤΗΣ ΤΟΥ ΜΙΚΤΟΥ ΚΛΙΜΑΚΙΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΑΙΑ



Οι επιθεωρητές εντόπισαν τις «τρίπλες» 

Παππά για δρόμους και οικοδομικές άδειες!

● Η ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΤΟ 2010 ΔΕΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕ ΩΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΕΛΑΙΑ-ΑΓΙΑΝΝΑΚΗ ΟΠΩΣ ΖΗΤΟΥΣΕ Ο ΠΑΠΠΑΣ



● ΟΙ «ΠΕΡΙΕΡΓΕΣ» ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ Ν.Ε. ΤΟΥ ΥΠΕΚΑ ΠΟΥ… ΕΥΝΟΟΥΣΑΝ ΤΟΝ ΠΑΠΠΑ ΚΑΙ ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΕΚΘΕΣΗ

 
ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ σήμερα τη δημοσιοποίηση της έκθεσης-καταπέλτη του Μικτού Κλιμακίου Ελέγχου για τον έλεγχο πράξεων και ενεργειών που σχετίζονται με την υπόθεση διάνοιξης δρόμων και οικοδόμησης σε Τόπο Κοινοτικής Σημασίας (ΤΚΣ), εντός του Οικολογικού Δικτύου Natura 2000.

Ηδη τα πρωτοσέλιδα στη «ΦΩΝΗ» της προηγούμενης εβδομάδας έχουν προκαλέσει αίσθηση και πολλοί «ψάχνονται» για τις διαπιστώσεις των επιθεωρητών, ενώ η τοπική κοινωνία έχει αρχίσει να… ανοίγει τα μάτια της, καθώς η έκθεση αποδομεί τα έωλα επιχειρήματα της πλευράς του επιχειρηματία Παππά, οι ενέργειες της οποίας είναι παράνομες και αυθαίρετες και αποσκοπούσαν στην κατάτμηση και την οικοδόμηση κτήματος, το οποίο βρίσκεται στον πυρήνα της προστατευόμενης περιοχής.
Ηδη οι μάσκες και οι προσχηματικές κινήσεις τοπικών παραγόντων, που με διάφορες φαιδρές δικαιολογίες στήριζαν και στηρίζουν τις ενέργειες του επιχειρηματία, έχουν πέσει, αλλά παρ’ όλα αυτά συνεχίζουν την παρελκυστική τακτική τους και με συμπεριφορές ανάρμοστες, φοβερίζουν, απειλούν και αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη, προφανώς με το αζημίωτο.
Κάποιες προσπάθειες να φιμώσουν τη «Φ» με διάφορα νομικίστικα τερτίπια της συμφοράς και ψευτοτσαμπουκάδες έπεσαν στο κενό από την πρώτη στιγμή που προέκυψε το θέμα προ τριετίας. Ωστόσο η πλευρά του επιχειρηματία εμφανίζεται άκαμπτη και επίμονη δημιουργώντας «καταστάσεις» ανεπίτρεπτες στην… λωρίδα της Ελαίας! Το μόνο που δεν έχουν ακόμη υποστηρίξει ότι θα «βομβαρδίσουν» την περιοχή, μετατρέποντάς την σε… λωρίδα της Γάζας!
Αντιληπτή και κατανοητή η αγωνία και το άγχος του καθενός για το μεροκάματο, αλλά η νομιμότητα, η διαφάνεια, η ελευθερία έκφρασης, η προστασία του περιβάλλοντος και του δημοσίου συμφέροντος είναι πάνω απ’ όλα για τη «ΦΩΝΗ», από τις ιδρύσεώς της. Στην κατεύθυνση μάλιστα αυτή η «Φ» δεν έχει καμφθεί ούτε από διώξεις και αποκλεισμούς, πληρώνοντας βαρύ τίμημα, που πολλές φορές απείλησε ακόμη και την ύπαρξη της εφημερίδας. Ας μην ταλαιπωρούνται, λοιπόν, κάποιοι «αετονύχηδες» της διαπλοκής και να σέβονται τουλάχιστον το δικαίωμα του καθενός και πολύ περισσότερο του Τύπου στη διαφορετική άποψη και αντίληψη για την προστασία του περιβάλλοντος και του δημόσιου χώρου, όπως είναι τα δάση και οι παραλίες.
Συνεχίζουμε σήμερα, λοιπόν, δημοσιεύοντας το τμήμα της έκθεσης-καταπέλτη που αφορά τις διαπιστώσεις των επιθεωρητών ως προς την τήρηση της νομιμότητας  κατά την κατασκευή των δρόμων που πραγματοποιήθηκε από τον επιχειρηματία Παππά το 2011 και 2012 και τις σχετικές ενέργειες των συναρμόδιων υπουργείων.
Παρ’ ότι το κείμενο της έκθεσης είναι δυσνόητο, λόγω των πολλαπλών παραπομπών και αναφορών των σχετικών διατάξεων, και αριθμών των εγγράφων, τη δημοσιεύουμε αυτούσια για να αποτελεί οδηγό και επιχείρημα όσων νοιάζονται πραγματικά για την προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής. Όσων δεν στρουθοκαμηλίζουν τασσόμενοι «και με τον αστυφύλαξ και με τον χωροφύλαξ»…
Στο σημερινό τμήμα της έκθεσης που δημοσιεύεται παραπλεύρως, οι επιθεωρητές αποκαλύπτουν πολλά για τις γνωμοδοτήσεις από τη Διεύθυνση Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ που προκάλεσε η πλευρά Παππά, προκειμένου να «τριπλάρει» τις υπηρεσίες και τις «εξοπλίσει» με νομικά επιχειρήματα για την έκδοση των οικοδομικών αδειών. Η προσπάθεια βέβαια αυτή δεν τελεσφόρησε, ενώ τώρα αποκαλύπτεται και επίσημα ότι η εν λόγω διεύθυνση μεταξύ άλλων, αγνόησε την εθνική και ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία για το ζήτημα της διάνοιξης των δρόμων.
Επίσης από το σημερινό τμήμα της έκθεσης αποκαλύπτεται ότι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μεσσηνίας με απόφαση του νομάρχη 23 Δεκεμβρίου 2010, δεν αναγνώρισε ως δημοτικό το δρόμο που συνδέει τον Αγιαννάκη με την Ελαία, όπως ζητούσε η πλευρά Παππά, προκειμένου να επιφέρει νέες συνθήκες με αύξηση του δομημένου περιβάλλοντος  στην ευαίσθητη περιοχή του δάσους και της παραλίας της Ελαίας.
ΘΑΝ. ΤΣΑΜΟΥΛΗΣ
 

9. Διαπιστώσεις σχετικά με τις ενέργειες των συναρμοδίων υπηρεσιών ως προς το χαρακτηρισμό των δρόμων στην υπό εξέταση περιοχή.

Από τα στοιχεία που συνέλεξε το Μικτό Κλιμάκιο Ελέγχου, διαπιστώθηκε ότι έως τώρα έχουν υποβληθεί τα εξής αιτήματα και έχουν εκδοθεί οι εξής αντίστοιχες γνωμοδότησεις/αποφάσεις από αρμόδιες υπηρεσίες, ως προς τον χαρακτηρισμό δρόμων στην υπό εξέταση περιοχή:

9.1.    Δρόμος που συνδέει τον οικισμό Αηγιαννάκη με τον οικισμό Ελαίας8 - Γνωμοδότηση του Νομάρχη Μεσσηνίας

Ο Νομάρχης Μεσσηνίας με την με α.π. 7793/23.12.10 Απόφαση του, δεν αναγνώρισε τη δημοτική οδό που συνδέει τον οικισμό Αηγιαννάκη με τον οικισμό Ελαίας ως κυριότερη. Η Απόφαση αυτή εκδόθηκε κατόπιν σχετικών αιτημάτων ιδιοκτητών, και στηρίχθηκε, μεταξύ άλλων:
α) σε αυτοψία που πραγματοποιήθηκε «στο σύνολο της διαδρομής της προς αναγνώριση οδού, αλλά και στην ευρύτερη αυτής περιοχής όπου διαπιστώθηκε ότι η περιοχή είναι κατάφυτη και αποτελεί μια από τις ωραιότερες περιοχές της Μεσσηνίας και ότι η αναγνώριση ως δημοτικής της οδού δύναται να επιφέρει πλήρη και οριστική μεταβολή της υφιστάμενης πραγματικής κατάστασης με αύξηση του δομημένου περιβάλλοντος και της οικιστικής πυκνότητας σε μια περιβαλλοντικά ευαίσθητη εκτός σχεδίου περιοχή (περιοχή ενταγμένη στο δίκτυο Natura) χωρίς μάλιστα η μεταβολή αυτή να προκύπτει από χωροταξικά & πολεοδομικά κριτήρια».
β) στην με αρ. πρωτ. Οικ.5572/30.07.2010 σχετική αρνητική εισήγηση της Δ/νσης ΠΕ.ΧΩ.ΠΟ. Ν. Μεσσηνίας προς το Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ) Ν. Μεσσηνίας
γ) στην ομόφωνη απόφαση του ΣΧΟΠ Ν. Μεσσηνίας υπέρ της μη αναγνώρισης ως δημοτικής της οδού που συνδέει τον οικισμό Αηγιαννάκη με τον οικισμό Ελαίας - αρ. πρακτικού 6ο/05.08.10, θέμα 2°, και σύμφωνη με την σχετική εισήγηση της Δ/νσης ΠΕ.ΧΩ.ΠΟ.

9.2.    Δρόμος που οδηγεί από την Ε.Ο. Πύργου-Κυπαρισσίας στην ακτή ΑηΓιανννάκη9 – Γνωμοδοτήσεις Συμβουλίων Χωροταξίας

● Η Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Τριφυλίας, κατά την εξέταση του φακέλου της πρώτης αιτήσεως οικοδομικής άδειας του 2009, έστειλε το υπ. αριθμ. 1834/409/08.09.2011 αίτημα στο ΣΧΟΠ του Ν. Μεσσηνίας προκειμένου να γνωμοδοτήσει ως προς τον ορισμό και τον χαρακτήρα του δρόμου ο οποίος από την Ε.Ο. Πύργου Κυπαρισσίας οδηγεί στην ακτή ΑηΓιαννάκη.
Σε απάντηση του ανωτέρω αιτήματος, το ΣΧΟΠ v. Μεσσηνίας εξέδωσε το πρακτικό αρ. 9ο/8.12.11 και το διαβίβασε στην Πολεοδομία Τριφυλίας με το υπ. αρ. πρωτ. 47/11/25.01.2012 έγγραφό του. Στο πρακτικό αυτό γνωμοδοτείται ομόφωνα, μεταξύ άλλων, ότι:
«Οι προβλεπόμενοι δίοδοι προς την ακτή προκειμένου να υπάρχει πρόσβαση στις ακτές δεν αποτελούν ρύθμιση πολεοδομικού χαρακτήρα ώστε να προσδώσουν τις συνεργετικές δυνατότητες κατάτμησης δόμησης στην ευαίσθητη αυτή περιοχή Natura.
Σε κάθε περίπτωση επισημαίνουμε την υπ'αριθμ.7793/10 απόφαση του Νομάρχη Μεσσηνίας που στηρίχθηκε στην ομόφωνη απόφαση του συμβουλίου ΧΟΠ -πρακτικό 6°/05.08.10 θέμα 2ο  και στο οποίο τονίζεται ότι πρόκειται για μια περιοχή κατάφυτη που αποτελεί μια από τις ωραιότερες περιοχές της Μεσσηνίας και ότι η αναγνώριση της οδού ως κοινόχρηστη με τις δυνατότητες οικοδόμησης και κατάτμησης που επιφέρει αυτή, θα επιφέρει πλήρη & οριστική μεταβολή της υφιστάμενης πραγματικής κατάστασης χωρίς πολεοδομικά, χωροταξικά και περιβαλλοντικά κριτήρια.
Με βάση αυτό και σύμφωνα με την πάγια νομολογία του ΣτΕ και της ιδιαιτερότητας της περιοχής θεωρούμε επιβεβλημένο να προηγηθεί Χωροταξικός Σχεδιασμός ΣΧΟΑΠ με καθορισμό συγκεκριμένων χρήσεων γης και όρων δόμησης λαμβάνοντας υπόψη του τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής».
● Η Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Τριφυλίας επανέλαβε παρόμοιο αίτημα, αυτή τη φορά προς το ΣΧΟΠΑΔ (Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος Αποκεντρωμένης Διοίκησης) Πελοποννήσου με το με α.π. οικ. 461/154/02.04.2012 έγγραφό της με θέμα: «Γνωμοδότηση για χαρακτηρισμό δρόμων ως κοινόχρηστων», χωρίς να διευκρινίζει για ποιόν ακριβώς δρόμο ζητούσε γνωμοδότηση, αλλά αποστέλλοντας το φάκελο αίτησης οικοδομικής αδείας που αφορούσε σε οικόπεδο με πρόσωπο τόσο στον δρόμο που οδηγεί από την Ε.Ο. Πύργου-Κυπαρισσίας στην ακτή ΑηΓιανννάκη, όσο και στον δρόμο, που συνδέει τον οικισμό Αηγιαννάκη με τον οικισμό Ελαίας για τον οποίο έγινε αναφορά στην προηγούμενη παράγραφο 9.1.
Το ΣΧΟΠΑΔ Πελοποννήσου δεν απάντησε στο ανωτέρω ερώτημα, αφού ήδη είχε καταργηθεί από την 1η Μαρτίου 2012 σύμφωνα με το άρθρο 45 του ν. 4030/2011 (ΦΕΚ 249 Α'). Οι σχετικές αρμοδιότητες ασκούνται πλέον από τα ΣΥΠΟΘΑ (Συμβούλια Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων) σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν.4030/2011 (ΦΕΚ249 Α') όπως αυτό συμπληρώθηκε με το άρθρο 62 του ν.4042/2012 (ΦΕΚ 24 Α' ).

Διαπιστώσεις ως προς τις πράξεις και ενέργειες της Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου Τριφυλίας

Σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, η Υπηρεσία Δόμησης Δήμου Τριφυλίας κατά την εξέταση των σαράντα επτά (47) φακέλων αιτήσεων οικοδομικών αδειών, απέστειλε δύο (2) αιτήματα στα αρμόδια Συμβούλια Χωροταξίας, προκειμένου να γνωμοδοτήσουν για το χαρακτήρα των δρόμων. Το δεύτερο από τα αιτήματα αυτά, και συγκεκριμένα το υπ. αριθ. 461/154/02.04.2012, απεστάλη σε Συμβούλιο που ήδη είχε καταργηθεί δια νόμου. Συνεκτιμώντας το γεγονός ότι η κατάργηση αυτή είχε τεθεί σε ισχύ μόλις 30 ημέρες πριν την αποστολή του αιτήματος της Υπηρεσίας Δόμησης, η πράξη αυτή μπορεί να αποδοθεί στην ενδεχόμενη έλλειψη έγκαιρης ενημέρωσης της Υπηρεσίας από το αρμόδιο Υπουργείο ΠΕΚΑ.

9.3. Γνωμοδοτήσεις από τη Δ/νση Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ

Η Δ/νση Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ εξέδωσε τρία έγγραφα σχετικά με τον χαρακτηρισμό των κοινοχρήστων δρόμων γενικά, καθώς και ειδικά για τους δρόμους προς την ακτή στην υπό εξέταση περιοχή.
 Αρχικά η εταιρεία «ΝΕΟΣ ΚΟΤΙΝΟΣ Α.Ε.» υπέβαλε αίτηση στη Δ/νση Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ στις 9.06.2011, με την οποία ζητούσε «να γίνει δεκτή η παρούσα» και «όπως εκδώσετε τις αναγκαίες για την ορθή εφαρμογή των προμνησθεισών διατάξεων οδηγίες προς την οικεία Πολεοδομική Υπηρεσία (ήδη Διεύθυνση Πολεοδομίας Δήμου Τριφυλίας)».
Η Δ/νση Νομοθετικού Έργου, ανταποκρινόμενη στην ανωτέρω αίτηση, απέστειλε το υπ. αρ. πρ. 25709/25.10.2011 έγγραφό της στην οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση και στον Δήμο Τριφυλίας, το οποίο καταλήγει στο εξής: «Οι ως άνω δρόμοι όπως απεικονίζονται στο από 4-3-1966 διάγραμμα που συνοδεύει το πρακτικό, εφόσον έχει γίνει υλική διάνοιξη αυτών και έχουν τεθεί σε κοινή χρήση η κυριότης, δε αυτών ως προαναφέρθη ανήκει στο Δημόσιο, είναι κοινόχρηστοι δρόμοι πρόσβασης στις ακτές και συνεπώς εφαρμόζονται κατά την άποψή μας οι ισχύουσες πολεοδομικές διατάζεις, για την οικοδομησιμότητα των γηπέδων που έχουν πρόσωπο σε αυτές».
● Ο Δήμος Τριφυλίας αφού έλαβε γνώση του προαναφερόμενου εγγράφου της Δ/νσης Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ, απευθύνθηκε ο ίδιος με τα υπ. αρ. 31674/25.11.2011 έγγραφό του στη Δ/νση αυτή, ζητώντας διευκρινήσεις «αν για την αναγνώριση των οδών στις οποίες αφορά το ανωτέρω έγγραφο απαιτείται να εκδοθεί ειδική διαπιστωτική πράξη και σε καταφατική περίπτωση από ποιο όργανο, ή αν σε αντίθετη περίπτωση αρκεί η διαπίστωση από τη Διεύθυνση Πολεοδομίας του Δήμου μας στο πλαίσιο ελέγχου του υποβληθέντος φακέλου προς έκδοση οικοδομικής άδειας ότι έχει πραγματοποιηθεί υλική διάνοιξη των εν λόγω οδών και έχουν τεθεί σε κοινή χρήση».
● Η Δ/νση Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ απάντησε στο Δήμο Τριφυλίας με το α.π. 2706/18.01.2012 έγγραφό της, αναφέροντας ότι: «κατά την άποψη μας δεν απαιτείται ειδική διαπιστωτική πράξη για την αναγνώριση των επίμαχων οδών ως κοινόχρηστων αρκεί δε κατά το στάδιο ελέγχου του σχετικού φακέλου προς έκδοση οικοδομικής άδειας η διαπίστωση από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία ότι έχει πραγματοποιηθεί η υλική διάνοιξη των οδών αυτών και ότι έχουν τεθεί σε κοινή χρήση για την πρόσβαση στην ακτή».
● Η Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Τριφυλίας, αφού έλαβε υπόψη της το προαναφερόμενο έγγραφο της Δ/νσης Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ, απέστειλε έγγραφο στο Δήμο Τριφυλίας με α.π. 325/94/09.03.2012, προκειμένου να ορίσει «επιτροπή για διαπίστωση της διανοίξεως των διόδων προς την ακτή και έχουν τεθεί σε κοινή χρήση, όπως αυτές καθορίστηκαν από το πρακτικό της 4 Μαρτίου 1966 από τον Δασάρχη Καλαμάτας και Οικονομικό Έφορο Τριφυλίας βάσει του συνταγέντος διαγράμματος που έχει επισυναφθεί, προκειμένου να προχωρήσουμε στον περαιτέρω έλεγχο για την έκδοση των προαναφερθέντων υποβληθεισών αδειών…».
● Ο Δήμαρχος Τριφυλίας με την 257/2012 Απόφαση του όρισε τα μέλη της προαναφερόμενης επιτροπής, τα οποία μετέβησαν στην περιοχή της ιδιοκτησίας της εταιρείας ΝΕΟΣ ΚΟΤΙΝΟΣ Α.Ε. την 30.04.2012 και διαπίστωσαν «τη διάνοιξη των επτά (7) διόδων προς την ακτή από την παραλιακή περιοχή Αγιαννάκη μέχρι την παραλιακή περιοχή Ελαίας και τη διάθεσή τους σε κοινή χρήση. Οι ως άνω οδοί δεν πληρούν επακριβώς τους όρους που καθορίστηκαν στο πρακτικό της 4ης Μαρτίου 1996 από τον Δασάρχη Καλαμάτας και τον Οικονομικό Εφορο Κυπαρισσίας καθ' ότι δεν τηρείται η απόσταση των 500μ μεταξύ τους, ούτε το πλάτος των 20 μ. της διόδου ΓΔ», σύμφωνα με το από 02.05.2012 πρακτικό της επιτροπής προς το Δήμαρχο Τριφυλίας (α.π. 11970/02/05.2012 Δήμου Τριφυλίας).
● Το παρόν Μικτό Κλιμάκιο Ελέγχου με το με α.π. ΓΕΔΔ Φ.586.12/16819/26.10.2012 έγγραφο του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, παρείχε στη Δ/νση Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ πρόσθετα σχετικό στοιχεία για την υπόθεση, προκειμένου να τα λάβει υπόψιν και να επανεξετάσει τα 2 προαναφερόμενα έγγραφά της (και συγκεκριμένα το α.π. 25709/25.10.2011 & 2706/18.01.2012). Επιπρόσθετα το Μικτό Κλιμάκιο Ελέγχου, με το προαναφερόμενο έγγραφό του προς τη Δ/νση Νομοθετικού Έργου, ζητούσε να ενημερωθεί για όλες τις εκδοθείσες εγκυκλίους ή γνωμοδοτήσεις του ΥΠΕΚΑ που αφορούν στην ερμηνεία της έννοιας «κοινόχρηστος δρόμος», καθώς και για το αν έχουν γίνει ενέργειες σχετικά με την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για τον καθορισμό της έννοιας του «κοινόχρηστου δρόμου» σύμφωνα με την παρ. 15 του άρθρου 20 του N.3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α').
● Η Δ/νση Νομοθετικού έργου του ΥΠΕΚΑ απάντησε με το υπ. αριθμ. 17271/13-3-2013 έγγραφό της στο Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, χωρίς να αποστείλει όλες τις εκδοθείσες έως τότε εγκυκλίους ή γνωμοδοτήσεις του ΥΠΕΚΑ που αφορούσαν στην ερμηνεία της έννοιας «κοινόχρηστης δρόμος» και χωρίς να αναφέρει τις ως τότε ενέργειες του Υπουργείου για την έκδοση του προαναφερθέντος Π.Δ. για τον καθορισμό της έννοιας του «κοινόχρηστου δρόμου». Αντίθετα στο εν λόγοι έγγραφο της Δ/νσης Νομοθετικού αναφέρονται συμπληρωματικές απόψεις σχετικά με τον τρόπο διαπίστωσης της κοινοχρησίας των οδών γενικώς, καθώς και -ειδικότερα στην προκειμένη περίπτωση των γηπέδων της εταιρείας «Νέος Κότινος ΑΕ». Αναφέρονται επίσης απόψεις σχετικά με την εφαρμογή της νομολογίας του ΣτΕ.

Διαπιστώσεις ως προς τις πράξεις και ενέργειες της Δ/νσης Νομοθετικού έργου του ΥΠΕΚΑ:

Σύμφωνα με το ΠΔ 51/1988 (ΦΕΚ 19 Α') «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων» όπως ισχύει, η Δ/νση Νομοθετικού Έργου ανήκει στις «Διευθύνσεις Υποστήριξης» του Υπουργείου. Στο πλαίσιο αυτό η Δ/νση Νομοθετικού Έργου (όπως άλλωστε και η ίδια αναφέρει σε σχετικά έγγραφα της π.χ. το α.π. 51022/05.11.2012 έγγραφο της προς τη Δ/νση Χωροταξίας) «μεριμνά για την παροχή γνώμης σε θέματα ερμηνείας της κείμενης νομοθεσίας στις θεματικές κεντρικές υπηρεσίες ως δ/νση υποστήριξης αυτών (π.δ/γμα 51/88 άρθρο 11 παρ. 2) εφόσον καταλείπονται αμφιβολίες ως προς την ορθή έννοια συγκεκριμένων διατάξεων».
Εκ των ανωτέρω, συνάγεται ότι η Δ/νση Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ, ως υποστηρικτική Δ/νση του Υπουργείου, προωθεί ερωτήματα σχετικά με εφαρμογή πολεοδομικών διατάξεων στη «Θεματική» αρμόδια Διεύθυνση Οικοδομικού και Κτιριοδομικού Κανονισμού (ΔΟΚΚ) του ΥΠΕΚΑ, και εκείνη εφόσον χρειαστεί υποστήριξη νομικής φύσης τη ζητά από τη Δ/νση Νομοθετικού Έργου. Αλλωστε η ΔΟΚΚ, ως η καθ'υλην αρμόδια Δ/νση του ΥΠΕΚΑ, μετά την αντικατάσταση της παρ. 1α του άρθρου 1 του Π.Δ. 24/31.05.85 (ΦΕΚ 270 Δ') με την παρ. 1α του άρθρου 10 του Ν.' 3212/2003 (ΦΕΚ 308 Α') σχετικά με την απαίτηση ελάχιστου εμβαδού 4.000 τ.μ. και ελάχιστου προσώπου σε κοινόχρηστο δρόμο 25 μέτρων, ως όρων και προϋποθέσεων αρτιότητας και οικοδομησιμότητας γηπέδων σε εκτός σχεδίου περιοχές, έχει κατ' επανάληψη συμβάλει στην αποσαφήνιση της έννοιας του κοινόχρηστου δρόμου προκειμένου να έχει εφαρμογή η προαναφερόμενη διάταξη, είτε εκδίδοντας σχετικές εγκυκλίους (όπως η 5/4490/29.01.2004), έγγραφα (όπως το με α.π.1256/01.03.05 ΔΟΚΚ/ΥΠΕΧΩΔΕ), αλλά και εισηγήσεις προς το ΚΣΧΟΠ/ΥΠΕΧΩΔΕ (Συνεδρία 13η/13.06.06, Πράξη 108 ΚΣΧΟΠ). Αντίθετα η παροχή γνώμης κατόπιν αιτήματος ιδιωτών δεν αποτελεί αρμοδιότητα της Δ/νσης Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ, όπως συνέβη με το αρ. πρ. 25709/25,10.2011 έγγραφό της, το οποίο μάλιστα απευθύνθηκε σε αρμόδιες για την αδειοδότηση υπηρεσίες χωρίς να έχει προηγηθεί σχετικό ερώτημα ούτε από αυτές, ούτε από κάποια θεματική κεντρική υπηρεσία του ΥΠΕΚΑ.
Ως προς την ουσία των απόψεων που εκφράστηκαν με τα προαναφερόμενα έγγραφα της Δ/νης Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ, και συγκεκριμένα όπως αυτές διατυπώνονται στο με α.π. 17271/13-3-2013 έγγραφό της:
«Μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί το στη διάταξη της παρ. 15 του άρθρου 20 του Ν.3937/2011 προβλεπόμενο ΠΔ που να εξειδικεύει την έγνοια του κοινόχρηστου χώρου για την εφαρμογή πολεοδομικών διατάξεων. Κατά συνέπεια ο ασφαλέστερος δρόμος για τη διαμόρφωση αντίληψης σχετικά με τους κοινόχρηστους δρόμους είναι όσα ορίζονται στις σχετικές διατάξεις περί κοινοχρήστων του Αστικού Κώδικα, δικαστικές αποφάσεις που αφορούν το υπόψη θέμα, γνωμοδοτήσεις Ν.Σ.Κ. καθώς και η σχετική νομολογία των Δικαστηρίων μας»,
σημειώνεται ότι η αντίληψη αυτή που προκύπτει από το άρθρο 967 του Αστικού Κώδικα -«Κοινόχρηστα: Πράγματα κοινής χρήσης είναι ιδίως τα νερά με ελεύθερη και αέναη ροή, οι δρόμοι, οι πλατείες, οι γιαλοί, τα λιμάνια και οι όρμοι, οι όχθες πλεύσιμων ποταμών, οι μεγάλες λίμνες και οι όχθες τους», δεν μπορεί να χρησιμοποιείται για την εφαρμογή πολεοδομικών διατάξεων και ειδικότερα ως καλύπτουσα την απαιτούμενη προϋπόθεση για την κατάτμηση/αρτιότητα και οικοδομησιμότητα γηπέδων εκτός σχεδίου σύμφωνα με την παρ. 1α του άρθρου 10 του Ν.3212/2003. Υπενθυμίζεται αφενός ότι η πρόθεση του νομοθέτη ως προς την τελευταία αυτή διάταξη ήταν η απαγόρευση δόμησης γηπέδων που δεν διαθέτουν πρόσωπο ικανού μήκους σε δημόσιο οδικό δίκτυο, όπως ήδη αναφέρθηκε στην παράγραφο 8. Αφετέρου, ο προαναφερόμενος ορισμός των κοινοχρήστων πραγμάτων συμπληρώθηκε και εξειδικεύθηκε με τον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό, που ήταν σε ισχύ όταν κατατέθηκαν οι αιτήσεις οικοδομικών αδειών, και που ορίζει ότι «κοινόχρηστοι χώροι είναι οι κάθε είδους δρόμοι, πλατείες, άλση και γενικά οι προοριζόμενοι για κοινή χρήση ελεύθεροι χώροι, που καθορίζονται από το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο του οικισμού ή έχουν τεθεί σε κοινή χρήση με οποιοδήποτε άλλο νόμιμο τρόπο» (παρ. 2 του ν.1577/1985, ΦΕΚ 210 Α'). Η προϋπόθεση να έχουν τεθεί σε κοινή χρήση οι δρόμοι, οι πλατείες κλπ. με νόμιμο τρόπο προκειμένου να θεωρούνται κοινόχρηστοι έχει περιληφθεί σε όλους τους Γενικούς Οικοδομικούς Κανονισμούς, δηλαδή τον ΓΟΚ 1973 (ν.δ. 8/1973 ΦΕΚ 124 Α'), ΓΟΚ 2000 (ν.2831/2000, ΦΕΚ 140 Α') καθώς και στον σήμερα ισχύοντα ΝΟΚ 2012 (ν.4067/2012, ΦΕΚ 79 Α'), καθώς επίσης και στις σχετικές εγκυκλίους του ΥΠΕΚΑ (π.χ. 5/4490/29-1-2004 της ΔΟΚΚ).
Επιπλέον, στο προαναφερόμενο έγγραφο με α.π. 17271/13-3-2013 της Δ/νης Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ, αναφέρεται ότι:
«Ας σημειωθεί δε ότι ο χρόνος της υλικής διάνοιξης αυτών είναι νομικά αδιάφορος, αφού δεν σχηματίστηκαν με ιδιωτική πρωτοβουλία, οπότε για να θεωρούνται κοινόχρηστες θα έπρεπε να έχουν διανοιχθεί προ της 16.1.1924 (ημερομηνία ενάρξεως ισχύος του από 17.1.1923 ν.δ.) και να αναγνωρισθούν με διαπιστωτική πράξη, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 20 του ν.δ. από 17.1.1923 ως προϋιφιστάμενες της ως άνω ημερομηνίας.
Άλλως, ακόμα και αν δεν είχαν διανοιχθεί (καίτοι προκύπτει ότι έχουν διανοιχθεί από το έτος 1970) οι ως άνω δρόμοι, κάθε ειδικός διάδοχος-ιδιοκτήτης της υπόψη έκτασης, θα όφειλε να αφήσει τους υπόψη δρόμους προς διάνοιξη, ανεξαρτήτως αν αυτό απαιτούσε μια σειρά αδειών από Δημοσιές αρχές ή τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, οπότε από και δια της διανοίξεως των δρόμων αυτών, αυτόματα θα ετίθεντο στην κοινή χρήση, σύμφωνα με τον σκοπό για τον οποίο αφορίσθηκαν και συνεπώς θα ήταν κοινόχρηστοι.»
Από τις ανωτέρω δύο μνημονευόμενες παραγράφους του εγγράφου της Δ/νσης Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ προκύπτει ότι κατά τη σύνταξή του αγνοήθηκε η εθνική και ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία ως προς την νομιμότητα κατασκευής των οδών και επιπλέον αγνοήθηκε ο ισχύων Γ.Ο.Κ. ως προς την προϋπόθεση της νόμιμης θέσης σε κοινή χρήση των οδών, προκειμένου αυτές να θεωρηθούν κοινόχρηστες, δεδομένου ότι για να τεθεί σε κοινή χρήση μία οδός πρέπει πρώτα να διανοιχθεί, όπως εξάλλου διατυπώνεται σαφώς και από το ίδιο το ανωτέρω έγγραφο.
Επιπλέον, αγνοήθηκε και το γεγονός ότι η νομιμότητα μιας πράξης εξαρτάται από την ημερομηνία τέλεσής της και το ισχύον τότε δίκαιο, δεδομένου ότι ο χρόνος διάνοιξης των οδών αναφέρθηκε ως «νομικά αδιάφορος» παραπέμποντας όμως μόνο σε συγκεκριμένη απαίτηση του από 17.1.1923 ν.β., και παραλείποντας την αναφορά στις απαιτήσεις της λοιπής νομοθεσίας, όπως αναφέρθηκαν ανωτέρω.
Περεταίρω διερεύνηση απαιτείται ενδεχομένως για το εάν οι κατά καιρούς παροχές γνώμης που έχουν εκδοθεί από τη Δ/νση Νομοθετικού του ΥΠΕΚΑ και τις άλλες αρμόδιες Διευθύνσεις του ίδιου Υπουργείου και αφορούν στην ερμηνεία πολεοδομικών διατάξεων, διαθέτουν συνοχή ως προς την ουσία τους, προκειμένου να διασφαλίζεται η ίση αντιμετώπιση των ενδιαφερόμενων πολιτών. Η διερεύνηση αυτή διαφεύγει του σκοπού σύστασης του παρόντος κλιμακίου.

9.4 Γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού του Υ.Π.Ε.Κ.Α.

Η Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού του Υ.Π.Ε.Κ.Α., απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της υπηρεσίας δόμησης του Δήμου Τριφυλίας με α.π. 864/342/30-7-2013, αναφέρει ότι:
« Τέλος, όσον αφορά το θέμα της αναγνώρισης της κοινοχρησίας των δρόμων και την εξ'αυτής κατοχύρωση δικαιωμάτων κατατμήσεων, βάσει των διατάξεων της εκτός σχεδίου δόμησης και του άρθρου 10 του ν.3912/2012, έχουμε την άποψη ότι η ρύθμιση του θέματος θα γίνει με την έκδοση του Π.Δ/τος που προβλέπεται στο άρθρο 20 του ν.3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α ')». (έγγραφο με α.π. 46178/3-9-2013 της Δ/νσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΚΑ).


 
8 Σημειώνεται ότι πρόκειται για χωμάτινο δρόμο που συνδέει τον οικισμό Ελαίας με το οικισμό Αηγιαννάκη, διατρέχοντας το δημόσιο πευκοδάσος από βορρά προς νότον, παράλληλα προς την ακτή.

9 Σημειώνεται ότι πρόκειται για ασφάλτινο σήμερα δρόμο πλάτους 20 μέτρων, που προϋπήρχε των επεμβάσεων/διανοίξεων του 2011-2012, και ταυτίζεται ως προς τη θέση του με τη δίοδο ΑΒ πλάτους 20 μέτρων που αναφέρεται στο Πρακτικό καθορισμού διόδων του Δασάρχη & του Οικονομικού Εφόρου Τριφυλίας της 4-3-1966.
     


 ΑΥΡΙΟ ΣΤΗ «Φ»: Τηρήθηκε η νομιμότητα κατά την κατασκευή των «δρόμων Παππά» στην Ελαία το 2011 και το 2012; Τι έπραξαν οι συναρμόδιες υπηρεσίες; 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου